Veelgestelde vragen.
Alle antwoorden op jouw vragen over Stichting Comité Bijzondere Hulp.
Heb je een vraag over onze hulp?
Heb je een vraag over onze hulp, de aanvraagprocedure of over doneren? Hieronder vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan gerust contact met ons op.
-
Onze hulp is bedoeld voor inwoners van Zuid-Kennemerland die op of rond het bestaansminimum leven en te maken hebben met een dringend financieel probleem dat niet op een andere manier opgelost kan worden.
Je hoort bij onze doelgroep als je na het betalen van vaste lasten (huur, gas, water, licht, enz.) te weinig overhoudt voor bijzondere kosten, zoals een wasmachine.
Kijk hiervoor op de richtlijnen van het Nibud.
-
We verstrekken eenmalige giften in geld of natura, bijvoorbeeld:
Een wasmachine, koelkast, fornuis of fiets
Een bijdrage aan ziektekosten, een onverwachte rekening of een noodzakelijke betaling om toegang te krijgen tot andere hulp, zoals schuldhulpverlening
In uitzonderlijke gevallen: een vakantiebijdrage
We lossen géén schulden af.
-
Om in aanmerking te komen:
Woon je in Zuid-Kennemerland
Heb je geen andere mogelijkheden om financiële hulp te krijgen (zoals gemeente, fondsen, familie)
Moet het probleem met onze eenmalige hulp op te lossen zijn
-
Dat kan via ons aanvraagformulier:
Digitaal via de website
Per post via Postbus 59, 2100 AB Heemstede
Lukt dit niet alleen? Vraag dan hulp aan een familielid, vriend, sociaal wijkteam of maatschappelijk werker.
-
We vragen je om je situatie toe te lichten en je financiële situatie inzichtelijk te maken.
Elke maand beoordelen we alle binnengekomen aanvragen. Je ontvangt daarna een brief met ons besluit.
-
Je ontvangt meestal binnen een paar weken bericht. In dringende situaties proberen we sneller te reageren.
-
Nee, onze hulp is altijd een gift. Je hoeft niets terug te betalen.
-
Onze hulp is bedoeld als eenmalige ondersteuning. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen beoordelen we een tweede aanvraag.
-
Ja, dat mag. Bijvoorbeeld als je werkt voor een wijkteam of maatschappelijk organisatie, of als je iemand ondersteunt in de aanvraag. Wel moet de aanvrager zelf instemmen.
-
Ja. We behandelen alle gegevens strikt vertrouwelijk, conform de AVG.
Alleen de mensen die jouw aanvraag beoordelen hebben toegang tot je informatie.
De NAW-gegevens en ons besluit bewaren we 5 jaar.
De overige gegevens vernietigen we nadat het jaarverslag is goedgekeurd.
-
Ja. We sturen het aanvraagformulier graag per post naar je op. Vraag hier een papieren versie aan.
-
Dan kom je helaas niet in aanmerking voor onze hulp. We raden aan contact op te nemen met een hulporganisatie in jouw regio.
-
Graag! We bestaan dankzij giften van particulieren, kerken, serviceclubs en fondsen.
Kijk op deze pagina voor meer informatie.
-
Zeker. We werken graag samen met partners of sponsors.
Op deze pagina vind je een apart blok over zakelijke steun, of neem direct contact met ons op.
-
Neem contact met ons op via deze pagina, of stuur een brief naar:
Stichting Comité Bijzondere Hulp Zuid-Kennemerland
Postbus 59
2100 AB
Heemstede -
Wij helpen alleen bij een acuut probleem. Schulden ontstaan meestal over langere tijd en vragen om een andere vorm van hulp: schuldhulpverlening.
-
We willen zoveel mogelijk mensen helpen met ons fonds. Als je vaker hulp nodig hebt, is er waarschijnlijk een ander probleem.
Dan kun je beter terecht bij Buurts of maatschappelijk werk.
-
We werken samen met vaste leveranciers, zoals:
’t Fietshokje (fietsen), Fa. Stiphout (witgoed), Rambonnet (elektronica), Zolder023 (huisraad), en de Fabriekswinkel (bedden).Soms krijg je spullen via hen, soms geld om zelf iets te kopen.
-
We beoordelen elke aanvraag vooraf. Soms kiezen we samen met de leverancier een ander of beter product.
-
Je ontvangt een brief van ons. Met die brief kun je een afspraak maken met de leverancier om op te halen wat is toegekend.
Wij betalen rechtstreeks aan de winkel.
-
We krijgen donaties van bedrijven en particulieren. Daarnaast beschikt de stichting over historisch opgebouwd vermogen.
-
Bij het FUN kan alleen een hulpverlener of bewindvoerder een aanvraag doen. Bij ons kun je dat zelf.
-
Dat bekijken we per situatie. Soms werken we samen met andere organisaties.
-
Wij hebben een beperkt budget. Andere instanties bieden vaak structurele hulp. Wij helpen alleen als er geen andere mogelijkheid meer is.